Årsmötet 2024, årsmöte inför jubileum

Precis på dagen för vårdagjämningen, den 20 mars, hade Gamla Blackebergare årsmöte i skolan inför vad som blir ett jubileumsår; det är 25 år sedan föreningen grundades och 75 år sedan skolan startade.

Till ny ordförande valdes Gunilla Larsson, student 1969. Bakom sig har hon en lång och bred erfarenhet inom Stockholms utbildningsorganisation, huvudsakligen som lärare och rektor på grundskola, chef på gymnasieavdelningen på central förvaltning samt ordförande för Stockholmskällan, ett samarbete mellan några av stadens förvaltningar.

Hennes företrädare Bengt Palmlöf har varit med i föreningen från början: som rektor i skolan var han adjungerad i styrelsen, som ledamot var han
med sina stora kontaktytor ständigt aktiv med att rekrytera till styrelsen och till slut var han ordförande själv. Han uppvaktades på mötet av föreningen med en fotobok som sammanställts av en arbetsgrupp under ledning av hans gamla klasskamrat Jannecke Schulmann, samtidigt som han formellt utsågs till vad han egentligen varit hela tiden, valberedare.

Ny ledamot i styrelsen blev Sven-Ingmar Deurell, tidigare läkare och för en tid sedan ansvarig för Gamla Blackebergares vandring på Söders höjder. Vi avslutade med att föreningen bjöd på en god måltid.

"Bara den var värd medlemsavgiften", sa någon.